Organisk søkemotormarkedsføring er en ideell optimaliseringsteknikk som kan gi deg betydelig bedre resultater.

Nettsideoptimalisering er en viktig faktor for å lykkes på internett. Det kan faktisk være forskjellen på suksess og fiasko, spesielt om dine konkurrenter er gode på akkurat dette. Ulempene er at det kan ta noe tid fra du gjør jobben, til resultatene blir synlig. Men til gjengjeld kan resultatene bli meget bra. Og her kommer noen enkle tips som kan hjelpe deg i jobben med å optimalisere nettsiden for søkemotormarkedsføring.

Velg riktige nøkkelord

Enhver suksess innenfor søkemotoroptimalisering handler i vesentlig grad om bruk av nøkkelord. Du må fokusere på disse små detaljene for å oppnå stor suksess. Husk at det viktigste er ikke å velge nøkkelord som flest mulig søker på. Velg heller nøkkelord som er nisjepreget, og som akkurat de besøkende du ønsker deg søker på. Fokuser på kvalitet, ikke kvantitet. Det å finne de rette søkeordene for akkurat deg er avgjørende for om du lykkes.

Nøkkelord som er kjøpsrettet, altså som tydelig bærer preg at at søkeren kan tenke seg å kjøpe et produkt eller en tjeneste bør være førsteprioritet. Dette er ikke rakettforskning, og litt sunn fornuft, logisk sans og en viss evne til analytisk tenkning er alt som skal til. La meg ta et eksempel med to søke-fraser.  «Hvordan fjerne kviser» og «Hudkrem mot kviser». Hvilken frase tror du er mest kjøpsrettet av disse to? Selvfølgelig er det «Hudkrem mot kviser», hvor søkeren faktisk er på jakt etter en spesifikk produktkategori. Har du en nettbutikk med hudkremer mot kviser liggende på toppen på det søkeordet, vil du garantert generere en del salg. Hvis du har en nettbutikk med ulike produkter som du ønsker å optimalisere for søkemotormarkedsføring så bruk gjerne modellnummer og lignende. Selv om det er færre som søker så konkret, så vet du med sikkerhet at disse er på jakt etter akkurat det du har å tilby.

Hver side på nettsiden må være målrettet

For å oppnå best mulig resultat fra organisk søkemotormarkedsføring er det viktig at hver eneste side på nettsiden din målrettes hver for seg. Unik og detaljert informasjon må være på hver av sidene, i tillegg til at informasjonen må være meget relevant for søkeordene du ønsker å bli funnet på. Enhver form for irrelevant kan være forvirrende både for besøkende og søkemotorer.

Sørg for at nettsiden er logisk bygd opp. Hvert eneste element som er relatert til innholdet på nettsiden din må bli håndtert godt. Du må forstå teknikkene som gjør at nettsiden din blir mer attraktiv og tiltalende for besøkende.

Søkemotoroptimalisering er en prosess

Organisk søkemotormarkedsføring kan bli en suksess for deg dersom du forstår at det hele er en pågående prosess. Du må hele tiden holde et øye med det. Lag et excel-ark eller lignende, slik at du kan notere hva du har gjort og hvordan resultatene utvikler seg. Hvis du finner ut at dette er vanskelig finnes det mange man kan spørre om råd.

Massiv Media kan bistå med søkemotormarkedsføring. Ta kontakt dersom du ønsker å vite mer om dette.